شکوه چهار دهه اقتدار، افتخار بیانیه سازمان بسیج هنرمندان استان تهران در آستانه ۴۰سالگی انقلاب

image_2019_1_31-10_54_11_842_ocN

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج هنرمندان استان تهران؛ درنشست خبری به مناسبت سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن وآغاز دهه مبارک فجر،حسین نادری ریاست محترم سازمان بسیج هنرمندان استان تهران با صدور بیانیه‌ای به‌مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب برای به تصویر کشیدن دستاوردهای ادبی هنری انقلاب و بر ایستادگی، پای آرمان‌های والای انقلاب اسلامی تاکید کردند.

متن این بیانه به شرح زیر می‌باشد.

  • اِنِّ الّذینَ قالوا رَبُّنا الله ثُمَّ استَقاموا فَلا خَوفُ عَلَیهِم و لا هُم یَحزَنُون ●

با استعانت از بارگاه بی همتا حضرت حق، در شکوه ۴۰سالگی انقلاب و در آستانه چهل ویکمین بهار انقلاب اسلامی و در سالروز ورود بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت روح الله خمینی(ره) پس از غربت که در۱۲بهمن ماه ۱۳۵۷ پای به میهن عزیز خود گذاشت درکنارشهدای به خون خفته انقلاب در بهشت زهرا(س)قرار گرفت و بیان فرمود؛ما با هنر مخالف نیستیم با سینما مخالف نیستیم با سینمایی که برای رشد وتعالی و بالندگی این کشور به انجامد مخالف نیستیم ما با خلاف و فحشا در سینما مخالفیم.

شکل­گیری نظام اسلامی، مشروعیت الهی حکومت با ضمیمه شدن به مقبولیت مردمی است. علاوه بر مزیت‌های مشروعیت حکومت در نظام اسلامی نسبت به نظام شاهنشاهی، در حوزه های مختلف ادبی هنری می‌توان دستاوردهای دو نظام قبل وبعداز انقلاب را مورد مقایسه قرار داد.

در حوزه ی سینما:

از همان روز نخست هنراصیل ایرانی اسلامی بخصوص هنرهفتم سینما راه خود را برگرفته از رهنمود امام عزیز انتخاب کرد واز آن روز تا به حال رشد سینمای ایران بعد از انقلاب کاملا ملموس است، اوایل دهه ۶۰ سینمای ایران به علت فضای که در آن سال‌ها حاکم بود و عدم فعالیت سینمایی‌ها، سینما در حالت چراغ خاموش به سر می‌برد ولی با ورود به دهه ۶۰ سینمای ایران آرام آرام دوباره  فعالیت خود را پیگیری کرد و اکنون تفاوت سینمای انقلاب با سینمایی قبل از کیلومترهاست، همین امر بیانگر این است که سینما راه درستی را برای فعالیت‌های خود پیموده است که شاهد آثاری در حوزه ی دفاع مقدس و انقلاب ومقاومت هستیم.

در حوزه ی تئاتر(نمایش):

طاغوت تئاتر را وسیله‌ای برای انحراف و به قهقرا بردن جامعه  می‌دانست، اما امروز مقام معظم ولایت، تئاتر را به‌مثابه منبری برای رشد و تعالی و هدایت مردم می‌دانند. انقلاب اسلامی تئاتر را از تباهی و انحطاط نجات داد و به آن رفعت و جایگاه بخشید.
در زمان طاغوت، ابتذال در تئاتر به‌جایی رسیده بود که از وحشت خطر اعتراض شدید مردمی، ساواک و سفارت انگلستان به شاه هشدار می‌داد. قبل از انقلاب صدور مجوز‌های نمایش به‌جای کارشناسان بر عهده رئیس شهربانی شهر بود اما پس از انقلاب، نظام اسلامی اداره و نظارت بر هنر‌های نمایشی را در تمام سطوح به  هنرمندان واگذار کرد.
انقلاب اسلامی تئاتر را که قبل از انقلاب، مختص طبقه خاصی بود از انحصار خارج و آن را مردمی کرد در حالیکه در زمان شاه، سانسور شدید به حدی بود که حتی کلمات مشابه‌ای همچون پَهلویِ (به معنی کنار) که مشابه فامیلی خاندان شاهی بود از متون نمایشی حذف می‌شد.

انقلاب اسلامی با تمرکززدایی و عدالت در توزیع، تئاتر را در سراسر کشور، گسترش داد. افزایش ۲۰ برابری اعتبارات تئاتر کشور در دوره انقلاب اسلامی نشان از جایگاه والای هنر نمایش در تفکر اسلامی است. تعداد سالن‌های نمایشی با رشد ۱۳ برابری از ۸۰ سالن در سال ۵۷ به ۱۰۵۰ سالن در سال ۹۷ رسیده است.

در حوزه ی خوشنویسی:

خوشنویسی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می‌رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش‌های زیبایی شناختی خلق کند. خوشنویسی بعد از انقلاب رشد پیدا کرد و شکوفا شد، اوایل انقلاب استقبال بیشتری از این هنر می‌کردند و این هنر خدمت بزرگی هم به انقلاب با نوشتن پلاکاردها دیوارنویسی‌ها و نوشتن آیات و احادیث کرد.شرقی‌ها ازجمله ایرانیان و کشورهای آسیای شرقی بیشتر تحت تأثیر مطالب زیبا هستند مثلاً در ایران، چین و ژاپن در منزل و ادارات آن‌ها آثار خوشنویسی است و به خوشنویسی بسیار اهمیت قائل هستنداما در دوران پهلوی حتی اجازه نمیداند که یک هنرمند خوشنویس بتوانند آثار خودش را در معرض دید اهالی هنر قرار دهد.

در حوزه ادبیات داستانی:

ادبیات امروز ما با آنچه قبل از انقلاب داشتیم، قابل قیاس نیست. آن روز ها ما از روی دست بیگانگان می نوشتیم (و اصلاً کاری نداشتیم که آیا این نوشته ها همسو با فرهنگ خودمان هست و به درد مردم می خورد یا خیر)؛ آن روز ها، ادبیات داستانی ما با وجود سابقه ی کهن خود هویت مستقلی نداشت. امروز دیگر ما نشخوار کننده ی داستان های بیگانگان نیستیم. امروز ما خودمان می نویسیم و در همین سالهایی که از انقلاب می گذرد، توانسته ایم آثاری پدید آوریم که تنه به تنه ی آثار بزرگ بیگانگان می ساید. در رابطه با ادبیات داستانی خاص کودکان و نوجوانان می توان به جرأت مدعی شد آثار نویسندگان ما پس از انقلاب با قبل از آن قابل مقایسه نیست و آثار امروزی ما اگر شکل ظاهری کتاب و کیفیت کاغذ و چاپ آن را کنار بگذاریم، با محتوا و تکنیک و نثر نگارشی خوب، قابل عرضه به بازار های جهانی و رقابت با بهترین آثار آنهاست و  این همه ره آورد انقلاب اسلامی است.

در حوزه ی موسیقی:

مردم در دوران انقلاب به موسیقی محتوامحور علاقه داشتند اما اکنون سلیقه مردم در موسیقی، ملودی‌محور است و در این نوع سبک به جای آنکه بیشتر بار موسیقی بر شعر باشد، بر روی تنظیم و سازبندی متمرکز است.

موسیقی حماسی در دوران انقلاب، حکایت از همدلی و همراهی مردم داشت، در آن دوران نوع و سبک موسیقی مطرح نبود، بلکه ساختار دلی موسیقی و یکدلی و یکپارچه شدن مردم باهم در برابر رژیم طاغوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

هدف و پیام سروده‌های زمان پیروزی انقلاب، به همان هدف مشترکی که مردم برای آن به پا خواسته بودند، می‌رسید، در حالی‌که موسیقی حماسی امروز ما به سمت و سوی دیگری رفته و بیشتر محتوای این سروده‌ها، وطن‌پرستی و ستایش وطن است، می‌توان گفت آنگونه که باید وجهه انقلابی همانطور که در سال‌های ابتدایی انقلاب بود، در موسیقی حماسی امروز دیده نمی‌شود. در حال حاضر و با توجه به جنگ نرمی که از سوی استکبار جهانی علیه ایران است، متأسفانه خیلی بر روی جریان‌های حماسی کار نشده است، در حالی که می‌توان از ابزاری همچون موسیقی حماسی به عنوان سپر دفاعی در برابر دشمن استفاده کرد.

در حوزه ی صنایع دستی:

آنچه در گذشته‌ای دور، بخش تفکیک‌ناپذیری از زندگی روزمره مردم بوده: فرشی که بر آن پای نهاد و چراغی که از آن خانه‌اش را روشن می‌کرده در فرهنگ امروز میراث فرهنگی نام گرفته و با احترام از آن یاد می‌شود. در واقع آنچه امروزه در موزه‌ها به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ما نگهداری می شود همان دست ساخته گذشتگانی است که از دوران باستان تا به حال با مصون ماندن از گزند روزگار به جای مانده و اکنون نماد و نشانه‌ای از فرهنگ، هنر و تمدن مردمانی است که آنها را ساخته‌اند.پس از انقلاب صنعتی، به واسطه تولید انبوه و ارزان در عرصه‌های مختلف، صنایع‌دستی رو به کاهش و نابودی نهاد. وضعیت صنایع‌دستی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود، به همین دلیل در اواسط قرن نوزده میلادی، زمانی که هنرهای دستی ایران به واسطه ورود کالاهای اروپایی رو به نابودی نهاده بود، عده‌ای از ایرانیان به فکر احیاء و گسترش صنایع‌دستی افتادند.

*در اواخر قرن ۱۹ چند روحانی و تاجر مانند مجدالاسلام کرمانی، سیدجمال‌الدین واعظ اصفهانی، میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین و حاج محمد حسین کازرونی انجمنی برای پیشرفت مصرف تولیدات بومی در اصفهان افتتاح کردند. میرزا تقی‌خان امیرکبیر نیز تعدادی کارگاه محلی برای تولید لباس نظامی، پارچه، سرامیک ، ظروف بلور، درشکه و لوازم مختلف خانگی احداث کرد. با این حال تا پیش از انقلاب مشروطیت هیچ قانونی درباره صنایع‌دستی تدوین نشد.

*در سال ۱۳۶۰ مجدداً این دو بخش در یکدیگر ادغام و طبق اساسنامه جدید به صورت یک شرکت دولتی زیرنظر وزارت صنایع با عنوان سازمان صنایع‌دستی ایران قرار گرفت.

*در دوران سازندگی در سال ۱۳۶۹ سازمان صنایع‌دستی فعالیت‌های خود را در قالب ۱۰شرکت منطقه‌ای در سراسر کشور ساماندهی کرد و امور بازرگانی سازمان نیز به شرکت‌های مذکور محول شد.

در حوزه ی هنرهای تجسمی:

امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود بنابراین پیشرفت  ایران اسلامی در طول این چهار دهه  بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد، ازاین‌رودستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «هنرهای تجسمی » ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

  • برخلاف دوران قبل از انقلاب اسلامی که مضامین غالب آثار، آلوده به بداخلاقی و افسردگی و بیهودگی بود، با پیروزی انقلاب، مضامینی عالی دینی و ملی همچون؛ ازخود گذشتگی، شهادت، اتحاد، عدالت خواهی و آزادی و آزادگی تجلی یافت.
  • ۳۱ برابر شدن مراکز آموزش عالی هنر بعد از انقلاب. از ۱۰ مرکز به ۳۷۶ مرکز دانشگاهی.
  • افزایش ۱۷ برابری تعداد نگارخانه‌های تجسمی کشور از ۳۰ نگارخانه به ۵۰۰ نگارخانه بعد از انقلاب است.
  • موزه هنر‌های معاصر با ۵۰۰۰ متر تنها مرکز ارائه آثار تجسمی قبل از انقلاب بود که بیشتر در اختیار هنرمندان خارجی قرار داشت، اما پس از انقلاب بیش از ۱۷۰۰۰ متر فضای نمایشگاهی در کشور ایجاد شده است.
  • بیش از ۷ برابرشدن رشته‌های هنر و هنر‌های تجسمی در دانشگاه‌های کشور بیانگر اهتمام انقلاب اسلامی به گسترش عرصه‌های هنر است.

پاسخ دهید

دیدگاه شما